Artykuły

Przejawy uzależnionego myślenia

  • 0 Komentarzy
  • 1 sierpnia 2016
  1. Proste zaprzeczenie – podtrzymywanie, że coś nie istnieje, mimo że w rzeczywistości to coś występuje np. zaprzeczanie swojemu uzależnieniu mimo oczywistych dowodów na jego występowanie.
  2. Minimalizowanie – przyznawanie się do problemów z piciem/ braniem, ale taki sposób, że problemy te wydają się znacznie mniejsze niż są w rzeczywistości.
  3. Obwinianie – zaprzeczanie własnej odpowiedzialności za pewne zachowania i utrzymywanie, że ktoś inny lub coś innego jest za nie odpowiedzialny np. : „moja żona jest wszystkiemu winna, gdyby była bardziej wyrozumiała to bym nie pił” itp.
  4. Racjonalizowanie – budowanie alibi, usprawiedliwień i wyjaśnień własnego zachowania dotyczącego picia / brania i jego konsekwencji np.:”wypiłem, bo nie mogłem zasnąć a muszę się wyspać, bo pracuję od rana.”
  5. Intelektualizacja – unikanie konkretnej i osobistej świadomości problemów związanych z piciem/ braniem np.: „faktycznie picie alkoholu to poważny problem, ale wynika to z polskiej kultury picia, na zachodzie jest inny model… itp.”
  6. Odwracanie uwagi – zmienianie tematu rozmowy w celu uniknięcia tematów dotyczących picia/ brania etc. np. : „o czym wy mówicie, zajmijcie się swoimi problemami itd.”
  7. Fantazjowanie – budowanie wyobrażeń na temat nierealistycznej sytuacji, wydarzeń i własnych czynów np. : „jaki ja jestem mądry, nikt mi nie podskoczy” itp.
  8. Koloryzowanie wspomnień – ubarwianie, zniekształcanie zdarzeń z przeszłości, atrakcyjne widzenie momentów z przeszłości dotyczących picia/ brania.
  9. Marzeniowe planowanie – tworzenie własnych wizji działań i sytuacji potrzebnych do rozwiązania konkretnych problemów życiowych i poprzestania na przeżywaniu przyjemnych doznań towarzyszącym tym marzeniom np.: od dziś będę pił mniej i w ten sposób poradzę sobie z moimi problemami.”
Zostaw komentarz