Aktualności, Artykuły

Planowanie i rozliczanie dnia. Program 24 h i HALT.

  • 2 Komentarze
  • 25 października 2017

Planowanie. W życiu czynnego alkoholika jest coraz większy chaos, nuda, nerwowość, beznadzieja, marzeniowe planowanie, oskarżanie, obwinianie, użalanie się nad sobą, brak odpowiedzialności za siebie i wobec innych. Planowanie i rozliczanie dnia powoduje wyjście z tych stanów, powrót do równowagi i harmonii biologicznej i psychicznej, odbudowanie zaufania u siebie i innych, wzięcie odpowiedzialności za własne życie i osiąganie realnych celów.

Oto kilka praktycznych porad jak planować i rozliczać dzień.
Zaplanować dzień możemy rano lub wieczorem ale pamiętajmy przy tym, że planujemy tylko najbliższe 24 godziny. Przystępując do planowania pomyślmy, co chcemy osiągnąć, po co, dlaczego, w jaki sposób? Nie należy planować za dużo ani zapominać o przyjemnościach, czasie przeznaczonym na relaks, odpoczynek. Najlepiej jest wziąć kartkę papieru i ułożyć dzień, jego harmonogram, kolejność i czas wykonywania działań.
Określmy cele, które chcemy osiągnąć i działania, które planujemy zrealizować. Przemyślmy i zapiszmy w jakim czasie będziemy te działania realizować, jak je planujemy zrealizować. Budujmy swój plan w oparciu np. o myśl przewodnią: Dzisiaj nie piję. Dzisiaj przeżyję ten dzień tak, jak ja będę chciał, jak go sobie zaplanuję.
Byłoby dobrze, gdybyśmy swój opracowany plan skonsultowali z opiekunem, sponsorem, czy terapeutą i przyjęli informacje zwrotne.

Rozliczanie dnia, to nic innego, jak jego podsumowanie, bilans, ocena. Najlepiej robić to wieczorem, by po zakończeniu dnia, ze spokojem, porządkiem, w harmonii biologicznej i psychicznej położyć się do łóżka i smacznie spać. Jakość snu w bardzo dużym stopniu zależna jest od planu i rozliczania dnia.
Rozliczając dzień spróbujmy odpowiedzieć sobie na 8 pytań:
1. Które z zaplanowanych celów osiągnąłem, a których nie udało mi się osiągnąć?
2. Czy osiągnięte cele było zgodne z planem?
3. Co przeszkodziło mi w realizacji planu, z czym miałem kłopot, problem?
4. Jeśli miałem, to jak pokonałem przeszkody?
5. Jak radziłem sobie z uczuciami w ciągu minionego dnia?
6. Czy złamałem jakieś zalecenie otrzymane na zakończenie terapii? Jeśli tak, to dlaczego?
7. Co szczególnego zrobiłem w zgodzie z Programem 24 Godzin i Programem HALT.
8. Czy i na ile jestem z siebie zadowolony?

Program HALT. Prawdą jest, że alkoholik wraca do picia tylko dlatego, że jest alkoholikiem
i nie osiągnął lub „zachwaścił” stan trzeźwości. Iluzorycznych przyczyn powrotu do picia
alkoholik wymyśli tysiące. Doświadczenia wskazują, że powroty do picia najczęściej
poprzedza stan wynikający z niezaspokojenia podstawowych potrzeb człowieka i braku
dbania o siebie. Znajomość i przestrzeganie programu HALT jest dla wielu alkoholików
rozpoczynających leczenie ważnym przesłaniem w drodze do utrzymania abstynencji
i budowania trzeźwości.
Dla alkoholików trzeźwych jest zasadą nr 1 w codziennym życiu. Nie ma możności życia
w trzeźwości bez życia w zgodzie z programem HALT.
Nazwa programu pochodzi od pierwszych liter 4 angielskich wyrazów:
Hungary (głodny) – Angry (zły) Lonely (samotny) – Tired (przemęczony).
Głód, złość, samotność i przemęczenie, to 4 podstawowe czynniki wpływające na utratę
równowagi (pogody ducha) i zdolności konstruktywnego kierowania swoim życiem.
Emocje, myśli i zachowania „wypadają” spod kontroli, „budzi się” uśpiony głód alkoholowy.
Realizacja programu HALT – to życie w zgodzie z hasłem: Dbam o to, by nigdy nie być
głodnym, złym, osamotnionym, przemęczonym.

HALT: Nigdy nie bądź: – głodny, zły, osamotniony, przemęczony
Żeby się przekonać, wróć do analizy stanów, kiedy po przerwie zaczynałeś pić, odpowiadając
sobie na pytania:
1. Jak często rozpoczynałeś picie, kiedy byłeś głodny lub miałeś pragnienie przyjęcia płynów?
2. Jak często rozpoczynałeś picie, kiedy miałeś w sobie dużo złości?
3. Jak często rozpoczynałeś picie z powodu odczuwania stanu osamotnienia?
4. Jak często rozpoczynałeś picie z powodu przemęczenia nadmiarem obowiązków, stresu,
zmęczenia nawet nudą?
5. Jak często wszystkie te czynniki poprzedzały Twoje powroty do picia?
6. Który z czynników jest szczególnie odpowiedzialny za Twoje powroty do picia?
7. Co myślisz i czujesz, kiedy na to patrzysz?
8. Na co się decydujesz?

Komentrzy
  1. Maria

    Witam, najczęściej sięgam po alkohol z przzemęczenia i nudów. Nie chodzę na terapię, bo nie mam kiedy, ale walczę ze sobą. Popijam tylko wieczorami ale to już jest bardzo zaawansowany problem. Włączam się od dzisiaj do programu HALT. Życzę wszystkim wytrwania w trzeźwości i sobie też. Odezwę się za parę dni

  2. Joan

    Program HALT jest genialny! Mnie naprawdę bardzo pomaga. Nie tylko żeby nie pić i nie ćpać, ale żeby zachować ogólną równowagę i harmonię w życiu codziennym. Dla mnie jako osoby uzależnionej i dodatkowo z zaburzeniami obsesyjno-kompulsywnym i skłonnościani depresyjnymi, HALT jest cudownym rozwiązaniem. Sprawdza się lepiej, niż jakiekolwiek środki przeciwdepresyjne. No a program 24h to podstawa… Pozdrawiam wszystkich walczących, powodzenia!

Zostaw komentarz