Aktualności, Artykuły

10 rad jak stać się mistrzem słuchania

  • 0 Komentarzy
  • 6 czerwca 2019

RADA 1. ZAPRZYJAŹNIJ SIĘ Z CISZĄ.

Aby nauczyć się słuchać, najpierw trzeba nauczyć się milczeć. Nie tylko na zewnątrz, ale także wewnątrz siebie. Zacznij od prostego ćwiczenia. Codziennie znajdź 5 minut i posiedź sobie w ciszy. Jeśli 5 minut to dla Ciebie niesamowicie i strasznie dużo, zacznij od minuty. Skup się na oddechu. 60 sekund dziennie. Podejmujesz wyzwanie?

RADA 2. ZANIM COŚ POWIESZ, WEŹ ODDECH.

Drugie, mocne i banalnie proste ćwiczenie. Od dzisiaj zanim odpowiesz na jakiekolwiek pytanie zrób 3-5 sekund ciszy. Nie wymyślaj odpowiedzi w tym czasie, zachowania. Po prostu, zanim coś powiesz zrób przerwę. Daj wybrzmieć pytaniu nadawcy, złap oddech na odpowiedź. 3-5 sekund to nic, a zobaczysz zmianę.

RADA 3. ZACZNIJ ROZRÓŻNIAĆ DŹWIĘKI WOKÓŁ SIEBIE.

Uważnie koncertuj się na tym co słyszysz. Wyobraź sobie, że niczym dźwiękowa lupa poszerzasz pole słuchania danego dźwięku, który samodzielnie wybierasz, np. śmiech dziecka w parku, śpiew ptaka na ruchliwej ulicy, stukot obcasów, szelest fruwającej kartki papieru, skrzypnięcie drzwi furtki. Skup uwagę na dotąd niezauważanych przez Ciebie dźwiękach. Zatrzymaj się na chwilę. Pozwól sobie usłyszeć coś nowego. Praktykuj często.

RADA 4. UTRZYMUJ KONTAKT WZROKOWY Z LUDŹMI, Z KTÓRYMI ROZMAWIASZ.

Nie chodzi tutaj o nachalne wpatrywanie się w oczy drugiego człowieka. Wystarczy 5-10 sekund. Pamiętaj o tej zasadzie, kiedy rozmawiasz z kimś znacznie, znacznie niższym od siebie, np. dzieckiem lub gdy chcesz porozmawiać z szefem, który stoi nad Tobą. I pamiętaj o tej zasadzie, gdy lubisz/potrafisz robić kilka rzeczy jednocześnie. To z pewnością zaleta, jednak gwarantuję Ci, że nikt nie lubi czuć się jak wazon, który można przestawić nawet na niego nie spoglądając. Zwłaszcza jeśli przeprowadzasz trudną rozmowę, zadbaj o komfort, intymność miejsca.

RADA 5. POWSTRZYMAJ SIĘ PRZED PRZERYWANIEM I KOŃCZENIEM ZA KOGOŚ JEGO MYŚLI.

Poćwicz swoją cierpliwość. Pozwól, aby wypowiedź człowieka, z którym rozmawiasz wybrzmiała całkowicie i dopiero potem mów. Daj sobie kilka sekund i możesz mówić. Być może przekona Cię fakt, że ludzie który robią pauzę zanim zaczną mówić są odbierani jako osoby inteligentne.

RADA 6. SPRAWDZAJ KOD KOMUNIKACYJNY.

Niby jaki jest koń każdy widzi. A jednak każdy z nas widzi i słyszy co innego. Dopytaj więc czy dobrze rozumiesz, powtórz co usłyszałaś/eś swoimi słowami (to dużo daje osobie, która mówiła), podsumuj. Nie dodawaj własnej opinii. Po prostu powiedź co usłyszałaś/eś.

RADA 7. ZANIM SIĘ WYPOWIESZ, OBUDŹ EMPATIĘ.

Zanim będziesz zrozumiany, staraj się zrozumieć. W praktyce oznacza to koniec z ocenianiem. Jeśli ktoś nie prosi Cię o rozwiązanie to nie przedstawiaj listy możliwości. Zapytaj czy chce usłyszeć Twoje zdanie, propozycje. Jeśli nie, to nie bierz sobie tego do siebie! Czasem, a nawet często ludzie po prostu chcą się wygadać. Rozwiązanie znajdą sobie sami.

RADA 8. CIOCIA DOBRA RADA  lub WUJEK są ŚWIETNI, GDY SĄ ZAPROSZENI DO ROZMOWY.

W każdej innej okoliczności dolewa oliwy do ognia. Jeśli nie możesz się jednak powstrzymać, aby wrzucić swoje trzy grosze, bo wiadomo, że wiesz najlepiej pod słońcem, powiedź o swoich doświadczeniach życiowych w pierwszej osobie, a nie narzucaj odpowiedzi i sposobu na życie innym.

Przykład takiego komunikatu: ‘To trudna sytuacja. Mogę się jedynie odwołać do mojego doświadczenia w tym zakresie….Oczywiście, to tylko jednak z możliwości’. Przyznasz, że brzmi lepiej niż często słyszane ‘Czy Ty już do reszty zgłupiałaś!’.

RADA 9. BĄDŹ EMPATYCZNA/Y.

Nie oznacza to, że rozwiązujesz za innych ich problemy i dylematy. Wręcz przeciwnie, wspieraj, aby ktoś sam znalazł na nie rozwiązanie. To jest empatia. Słuchanie sercem, a nie wyręczanie innych.

RADA 10. BIERZ PRZYKŁAD Z DZIECI I PYTAJ.

Ludzie czasem obawiają się, że nie mają za wiele do powiedzenia. Otóż, nie ma się czego obawiać. Wystarczy, że potrafisz pytać. Okazuje się, że wielu ludzi marzy o tym, aby ktoś ich o coś zapytał. Aby mogli się wygadać i być autentycznie wysłuchanymi.

autorka: Beata Master – Coach. Tutor. Trener rozwoju i zmiany. Superwizor Tutorów.

źródło: https://be-master.pl

przygotował : Łukasz G.

Zostaw komentarz